Rabu, 7 Februari 2018

Teks Ucapan Perasmian 'Faizal Sidik: Catan Songket' di Balai Seni Lukis Melaka



Assalamulaikum dan selamat sejahtera,

Saudara Pengacara Majlis,

Yang Berbahagia Dato Wira Haji Hamdin Bin Abdullah,
Timbalan Pengerusi Lembaga Pengarah Perbadanan Muzium Melaka (PERZIM).

Datuk Khamis Bin Haji Abas
Pengurus Besarl Perbadanan Muzium Melaka

Datuk/Dato’/Datin/ Tuan-Tuan dan Puan-Puan yang dihormati sekalian,


Terlebih dahulu saya ingin mengucapkan selamat datang kepada hadirin. Ucapan  terima kasih  juga ditujukan kepada pihak penganjur iaitu Perbadanan Muzium Melaka kerana sudi memberi ruang kepada pameran solo ketiga saya yang bertajuk ‘Faizal Sidik: Catan Songket’ yang diadakan di Balai Seni Lukis Melaka iaitu di bangunan yang penuh sejarah lampaunya tersendiri selama lebih 2 bulan  iaitu dari  20 Januari sehingga 25 Mac ini.

Pameran solo ketiga saya ini merupakan himpunan lebih 50 karya yang telah saya hasilkan dari tahun 2010 sehingga 2017. Sebagaimana yang kita maklum songket merupakan seni kraf tekstil Melayu yang telah terkenal ke seantero dunia yang menggunakan elemen geometrik dalam menghasilkan corak.

Catan songket yang saya hasilkan di atas kanvas ini adalah bagaimana saya sebagai pelukis memberi penghormatan kepada songket sebagai raja kraf dengan membawanya dalam bentuk seni lukis untuk ditatap sebagai kesinambungan tradisi dalam bentuk catan dan arca. Jika anda dapat lihat karya-karya saya menggunkan motif yang terdapat di dalam tenunan songket seperti  motif bunga-bungaan seperti bunga bintang, bunga matahari, bunga tanjung. Terdapat juga motif-motif kosmos seperti yang paling dominan iaitu seperti awan larat, matahari dan lain-lain.


Kesemuanya ini saya gabungkan dalam menjejaki naratif yang terdapat dalam sejarah Melayu yang dikarang oleh Tun Sri Lanang mengenai perjalanan Tun Mamat dan Laksamana Melaka Hang Tuah yang melalui sebuah taman yang indah dan misteri dalam meminang Puteri Gunung Ledang untuk Sultan Melaka pada masa itu seperti yang diungkapkan dalam buku Sulalatus Salatin atau Sejarah Melayu.

Hadirin yang dihormati sekalian,

Suka untuk saya maklumkan bahawa pameran solo bergerak ini telah memulakan jelajahnya pada tahun lepas di Muzium Seni Asia, Kuala Lumpur, destinasi keduanya adalah di Balai Seni Lukis Melaka ini dan InsyaAllah akan berjalan ke setiap balai-balai seni dan muzium negeri seperti Galeri Seni Johor, Muzium Seni Pahang, Muzium Negeri Terengganu, Balai Seni Lukis Kelantan, Balai Seni Pulau Pinang, Balai Seni Negeri Kedah dan berakhir di Galeri Al-Biruni di Perak.

Doakan semoga usaha saya untuk mengadakan pameran bergerak di bandaraya-bandaraya lain di Malaysia akan berjalan dengan lancar dan  jayanya dalam memperkenalkan, memperkasa dan mempromosikan seni lukis songket sebagai salah satu tarikan pelancong dalam dan luar negeri mengenai kehalusan dan ketinggian seni  budaya kita.

Terima kasih sekali lagi diucapkan kepada semua yang terlibat dalam pembinaan pameran ini.

Sekian, Wabilihai Taufik Wal Hidayah (Semoga kita diberi hidayah)
Wasalamuilakum Warahmatullahi Wabarakatuh.





Faizal Sidik

Pelukis/Kurator

Tiada ulasan:

Catat Ulasan