Ahad, 8 September 2013

Bual Bicara bersama Ketua Pengarah Balai Seni Visual Negara



Bual bicara ini diadakan oleh Faizal Sidik dan Osmihamdi Osman  bersama Encik Haned bin Masjak sempena perlantikan beliau sebagai Ketua Pengarah Balai Seni Visual Negara ke-9, dalam melihat misi dan visi beliau dalam menerajui institusi seni ini.

Faizal Sidik & Osmihamdi Osman: Terlebih dahulu kami mengucapkan tahniah di atas perlantikan Encik Haned sebagai Ketua Pengarah Balai Seni Visual Negara yang baru. Difahamkan bahawa En. Haned merupakan bekas garduan ITM pada tahun 1975-1977, boleh ceritakan latar belakang En Haned serba sedikit?

Haned Masjak: Sebelum ini saya pernah menuntut di ITM, sesi 1975 dan saya adalah pelajar senior kampus cawangan Dungun, Terengganu. Sewaktu 1975 (pengambilan yang pertama) dalam khusus (Seni Lukis dan Seni  Reka) Pra Diploma. Setahun disana, pada masa yang sama ada beberapa khusus yang atau pengajian lain bersekali dengan khusus Seni Lukis dan Seni Reka. Seperti khusus Perikanan dan juga Busniess Administration juga merupakan pengajian perintis di ITM cawangan Dungun, Terengganu. Selepas tamat Pra Diploma selama setahun, saya ke Shah Alam kampus Induk selama tiga tahun. Pengkhususan ketika itu dalam bidang Seni Reka Perusahan (kini Seni Reka Industri). Pembelajaran adalah secara khusus dalam aspek Seni Reka Industri. Selepas graduat (tamat pengajian) pada 1979, saya telah menyertai Bata Shoes sebagai Pereka Kasut dan telah berkhidmat selama setahun lebih. (Ilmu berkaitan rekaan kasut masih wujud hingga hari ini). Seterusnya saya pernah menyertai Pusat Perkembangan Ko-Kurikulum dibawah Kementerian Pelajaran juga sebagai Pereka Grafik. Kemudian saya menyertai Universiti Teknologi Malaysia (UTM) selama 3 tahun juga sebagai Pereka Grafik. Keseluruhannya saya banyak terlibat dalam bidang Grafik. Kemudian saya telah menjawat jawatan tetap di Jabatan Arkib Malaysia pada 1982. Di situ saya telah berkhidmat selama 17 tahun dan telah bertindak sebagai Penolong Kurator. Keterlibatan saya adalah secara total, keutamaan berkaitan dengan pameran, yang mana lebih pada penubuhan Memorial yang berkaitan tokoh-tokoh negarawan khususnya Perdana Menteri (bekas) juga termasuk seniman P.Ramlee dan itu adalah salah satu penglibatan saya. Pada tahun 1997 pada 1 November saya telah menyertai Balai Seni Lukis Negara yang ketika itu bertempat di Hotel Majestic (selama 2 tahun). Kemudian berpindah ke bangunan baru sehingga sekarang. Perkhidmatan saya kini telah menjangkau 15 tahun. Kemudian ditukar kepada Balai seni Visual Negara dan hari ini bergelar Lembaga Pembangunan Seni Viusal Negara. Itulah secara ringkas berkaitan perjalanan kerjaya saya dalam sektor perkhidmatan awam.

FS & OH: Bakat kepimpinan En. Haned disedari sejak menjadi Presiden Persatuan Pelajar-Pelajar Kajian Seni Lukis dan Seni Reka di ITM pada 1975-1977. Adakah ini yang menjadi model En. Haned sebagai birokarat seni dalam memimpin Balai?

HM: Disebutkan juga ahli-ahli falsafah, bahawa bakat kepimpinan seseorang itu terbentuk sebagaimana ianya dibentuk oleh barangkali keluarga kemudiannya diperingkat sekolah. Kerana diperingkat keluarga saya, apabila menjangkau alam persekolahan rendah saya telah menjadi ketua kepada rakan-rakan sebaya dengan saya. Contohnya dalam ke sekolah dan aktiviti selepas sekolah saya akan menjadi fokus ketika itu. Dalam alam sekolah menengah, saya pernah menjadi pengawas sekolah, ketua dalam sukan sekolah dan juga persatuan seni lukis sekolah. Dan apabila memasuki alam pengajian tinggi iaitu di ITM semasa itu, mungkin daripada awalan tersebut. Secara majoriti pelajar-pelajar yang seangkatan dengan saya mungkin nampak bakat saya itu dengan cara bercakap dan ketika itu juga belum ada pemimpin atau Presiden Pelajar.

FS & OH: Adakah masa Dungun itu di bawah penyeliaaan Redza Piyadasa dan Joseph Tan?

HM: Masa itu, dibawah tenaga pengajar Rozaika (Omar Basaree), Fauzan (Omar), Haris dan Khatijah (Sanusi). Daripada situ, perlantikan Presiden tidak melibatkan Pensyarah. Cuma disyorkan supaya eloklah pelajar mempunyai seorang ketua atau seorang Presiden. Jadi daripada situ berlakulah perlantikan. Perlantikan ini adalah berdasarkan kepada…Seingat saya 70 atau 80 orang pelajar Pra Seni Lukis dan Seni Reka ini, secara majoritinya mereka mencalonkan saya dan beberapa orang lagi. Percalonan seramai 2,3,4 orang dibuat secara Voting (undian). Majoriti undian tersebut akan dilantik sebagai Presiden. Secara kebetulan saya mendapat undian yang paling banyak, seterusnya saya dilantik sebagai Presiden dan ada timbalannya sekali. Pada ketika itu, peranan Presiden lebih kepada menstrukturkan para pelajar-pelajar seperti mengikuti kuliah. Kemudian aktiviti lapangan seperti keluar membuat sketch dan lain-lain yang bersangkutan. Sama ada trip ataupun lawatan ke Kuala Terengganu, lawatan ke Pulau Kapas dan juga dilain-lain tempat. Malahan sehingga balik bercuti pun kami membuat secara carted bus. Waktu itu daripada Dungun nak balik ke Kuala Lumpur, kaedah pengangkutan yang paling mudah adalah bas sahaja. Jadi saya sebagai Presiden,  sebagai contohnya mengorganisasikan berkaitan sewaan bas, majoritinya di Dungun yang mana pelajar-pelajar kebanyakannya menghala ke Kuala Lumpur dan juga sebelah Utara dan apa yang pasti mereka terpaksa turun ke Kuala Lumpur terlebih dahulu. Jadi ini adalah peranan dan kemudiannya dijadikan ko-ordinasi diantara Pensyarah dan pelajar melalui Presiden. Begitulah hal-hal yang berkait dengan komuniti-komuniti setempat. Maklumlah apabila ITM mula beroperasi di Dungun, Terengganu. Jadi pertama kali komuniti setempat, terpaksa menerima sejumlah pelajar yang agak besar jika dicampur semua fakulti menjadi satu, bukan nak katakan satu kejutan tetapi ianya satu eksperimen baru atau pengalaman baru pada penduduk di sekitar Dungun. Dengan keberadaan pelajar-pelajar ITM, satu pengalaman baru. Jadi diantara kampus dengan asrama adalah agak jauh, kami berulang-alik berjalan kaki dengan melalui kawasan-kawasan kampung dan apabila kami melalui kawasan kampung akan berselisih dengan penduduk kampong. Jadi bagaimana sopan-santunnya pelajar yang berjiwa muda berinteraksi dengan menghormati orang-orang kampung. Itupun salah satu penerapan yang saya terapkan kepada pelajar-pelajar supaya kita tidak membawa budaya muda yang datang daripada bandar dan juga daripada daerah yang berlainan, jadi seperti ungkapan peribahasa yang menyebut  “Masuk kandang kambing, kita mengebek. Masuk kandang kerbau, kita menguak”. Jadi kita kena bijak menyesuaikan diri supaya suasana harmoni itu wujud diantara pelajar dengan komuniti setempatdi Dungun, Terengganu. Jadi, Alhamdullillah semuanya dalam keadaan yang mesra dan harmoni. Diantara komuniti setempat dengan pelajar ITM. Itu adalah peranan kepimpinan. Sehingga saya balik ke kampus ataupun beralih ke tahun kedua di ITM, saya masih menjawat jawatan Presiden selama dua tahun berikutnya. Jadi keadaan di ITM Shah Alam adalah lebih mencabar kerana disitu terdapat senior dan lebih senior. Jadi saya memerlukan masa untuk menyesuaikan keadaan memandangkan kami adalah pelajar ITM Dungun yang baru memasuki ke –ITM Shah Alam sebagai pelajar tahun kedua. Macam mana asimilasi, bagaimana interaksi, al-maklumlah zaman-zaman itu budaya orientasinya adalah berbeza. Ianya lebih bersifat keras. Tidak seperti sekarang. Orientasi lebih berbentuk ujian-ujian fizikal, lebih lasak. Jadi saya pun  mengingatkan pada kumpulan saya yang kita sudah memasuki ke satu alaf yang lain dengan persekitarannnya berbeza dan Prof yang berbeza. Justeru itu kita kena bijak menyesuaikan dalam situasi yang berbeza. Jadi itulah diantara kepimpinan saya dan alhamdullillah, nampaknya tidak lama selepas itu iaitu dalam sebulan dua, kami semua dapat menyerap dalam budaya di ITM  Shah Alam.

FS & OH: Apakah misi dan visi En. Haned dalam melihat  Balai dalam tempoh 5 hingga 10 tahun akan datang?

HM: Saya menjangkakan untuk tempoh, secara segmen adalah lima tahun ke lima tahun, ibarat kata Rancangan Malaysia pun dibuat secara lima tahun ke lima tahun and then pemerintahan negara pun lima tahun. Jadi saya pergi pada segmen lima tahun. Ok, sebenarnya saya meneruskan misi dan visi kepimpinan terdahulu. Sebahagiannya… Cuma sebagai Ketua Pengarah yang baru, dilantik pada 1 April, saya disamping meneruskan, saya juga memikirkan tentang penambahbaikan. Dimana saya melihat seni lukis Balai Seni Visual Negara sebagai agensi induk. Satu-satu agensi, yang mana kita tidak dapat mengelakkan daripada berkomunikasi dengan semua komuniti pelukis. Sebagai satu jambatan yang disebutkan. Jadi komunikasi ini, kita boleh tertjemahkan dalam bentuk aktiiviti yang dibuat secara smartpatnership, penghayatan dan pemahaman seni juga harus diterapkan secara usahasama. Dimana pengeraknya adalah komuniti pelukis juga. Sebagai pengerak Balai Seni Visual Negara adalah Balai seni Visual Negara adalah jua pengeraknya. Tapi Balai Seni Visual Negara menggerakkan apa yang digerakkan oleh komuniti itu, sebagai contohnya dengan memberi ruang dan peluang. Menggetengahkan penghasilan karya seni visual itu dipremis, diruang Balai Seni Visual Negara. Sepeti yang lazimnya dilakukan. Dan dalam pada itu, jika sebelum ini Balai Seni Visual Negara tidak menghadirkan diri ke premis-premis ataupun di entiti-entiti seni di luar Maka saya merasakan sampai masanyalah. Di samping kita memberi ruang kepada pelukis memaparkan penghasilan mereka disini. Balai jua perlu menhadirkan diri ke premis-premis, komuniti pelukis tadi contonya bagaimana kita boleh menghasilkan satu pengkongsian pintar dengan galeri swasta. Apa yang kita boleh bekerjasama dengan galeri bagi membangunkan dan memperkembangkan seni visual. Jadi keberadaan dan kehadiran BSVN ke premis-premis, galeri-galeri ataupun studio persendirian umpamanya, ini merupakan penghubung jambatan seni. Jadi keberadaan BSVN akan dirasai jua oleh pengusaha-pengusaha, pengiat-pengiat seni lain. Dan kita akan usahakan perkara ini sebagai langkah awalannya melalui program Sambutan Ulangtahun 50 Tahun Pembentukan Malaysia ataupun (yang bertemakan) Selamat Hari Jadi 50 Tahun Malaysia. Pembentukan Malaysia adalah bermula pada tahun 1963 dan hari ini 2013 sudah genap 50 tahun. Jadi saya juga sedang berusaha supaya sambutan ini jua sampai ke Sabah dan Sarawak. Itu adalah usaha terdekat yang dijalankan. Selain daripada itu, saya ingin memperbanyakan program art communities atau program-program komuniti seni di luar jangkauan atau diluar daerah. Dan yang terdekat adalah satu komuniti projek bersama dengan penduduk di Pulau Tuba, Langkawi yang akan dilaksanakan akhir bulan Mei ini. Melalui program ini kita akan bekerjasama dengan komuniti setempat, persatuan pelukis Langkawi yang singkatannya LAVA dan jua USM. Kita akan berkampung selama beberapa hari di Pulau Tuba. Menggunakan found object (objek jumpaan) seperti cengkerang, daripada kulit cengkerang itu, tenaga berpengalaman daripada bidang seni akan menerapkan kreativiti bagaimana kulit cengkerang daripada terbiar boleh menghasilkan ataupun dihasilkan produk seni yang menampakkan hiasan ataupun dekorasi jua penerapan kreativiti yang artistik daripada kulit cengkerang, maka dia akan menjadi satu produk seni lukis, seni visual yang barangkali menarik dan boleh dijual setidak-tidaknya, jika tidak dijual boleh dijadikan sebagai hiasan. Dengan cara sebegini, komuiniti setempat akan mula menghargai bahan-bahan buangan atau found object. Jikalau selama ini kulit cengkerang itu dibiarkan begitu sahaja ataupun digunakan untuk tujuan–tujuan lain adalah elok juga dieksploitasikan untuk tujuan bagaimana kita boleh menerapkan unsur-unsur kesenian pada kulit cengkerang dan pada keseluruhannya found object boleh diperolehi di pulau berkenaan dan selain daripada itu, kita akan merancangkan lebih banyak lagi program-program art communities ini ke seluruh negara. Dimana saya bercadang untuk dapatkan khidmat pelukis-pelukis yang berpengalaman ditempatkan disatu-satu lokasi dan memberi bimbingan pada komuniti setempat yang berbakat, dimana bahan-bahan buangan (kitar semula) yang terdapat dipersekitaran tempat berkenaan boleh digunakan untuk dijadikan sebagai satu bahan yang diterapkan pada sentuhan seni disitu. Dengan cara sebegini masyarakat akan mula menyintai seni dan juga menghargai nilai-nilai sumber alam ini. Kita juga boleh menerapkan bakat seni dan langsung daripada itu, memasarkan produk-produk berkenaan. Itu diantaranyalah. Bagi pelukis-pelukis, pelukis-pelukis komuniti pula akan diperbanyakan lagi program secara usahasama. Maknanya tidak semestinya sesuatu itu berlaku di BSVN sahaja tetapi BSVN kehadirannya boleh menjangkau sehingga ke luar. Sepeti lokasi-lokasi atau tempat yang bersesuaian. Dengan cara ini hajat dan objektif kita kita untuk memperkembangkan dan membangun seni visual itu akan lebih berkesan. Pencapaiannya adalah dikalangan komuniti. Itulah antara cadangan-cadangan yang dirancangkan.Selain daripada itu, kita akan memperbanyakan program-program yang melibatkan pelajar-pelajar sekolah. Sama ada di BSVN sendiri ataupun diluar daerah. Ini kerana komuniti pelajar ini adalah satu komuniti yang tersusun atau yang sudah ada disiplinnya, jadi keberadaan BSVN ke sekolah-sekolahpun merupakan salah satu cadangan saya untuk jangkauan akan datang.

FS & OH: Dasar Industri Kreatif Negara yang dilancarkan oleh kementerian menerusi agensinyaadalah bertujuan untuk membantu penggiat dan pengusaha seni dalam menjana projek yang dijalankan oleh mereka kompetetif dengan kehendak semasa menerusi penganugerahan geran. Bagaimanakah program ini dilaksanakan?
HM: Geran Dasar Industri Kreatif Negara adalah bertujuan untuk memberi modal, ia adalah sebagai modal kepada pengusaha-pengusaha dalam konteks seni lukis, dalam konteks filem, animasi, kraf kerana dalam Dasar Industri Kreatif ini pecahannya adalah Seni Budaya dan Warisan Budaya dan. Multimedia. Jadi dalam Multimedia dikategorikan dalam pembikinan filem sama ada pembikinan dokumentari atau filem cereka, filem animasi telah dalam sektor berkenaan. Warisan Budaya ialah berkenaan hal-hal bagaimana kita nak memelihara ketamadunan sejarah yang berhubung kait dengan etnik, bangsa dan Negara. Dan dalam konteks seni lukis pula, ia dalam kategori seni Budaya. Jadi di dalam tiga pecahan ini, para penggiat seni visual boleh memohon geran Dasar Industri Kreatif Negara dalam konteks Seni Budaya. Walau bagaimanapun permohonan ini perlulah melalui tapisan oleh jawatankuasa kecil dan kemudiannya pada jawatankuasa induk. Dimana geran ini akan diberikan hanya kepada permohonan yang benar-benar justified dari segi operasinya itu. Kerana jumlahnya terhad dan permintaannya ramai. Banyak daripada sektor yang saya sebut tadi (Seni Budaya dan Warisan Budaya dan. Multimedia).
Jadi setakat ini memang terdapat penggiat seni visual yang berjaya dengan permohonan berkenaan. Oleh kerana presentation mereka itu mempunyai kekuatan yang dikehendaki oleh jawatankuasa. Jadi tujuan geran ini adalah untuk menyuntik satu bentuk modal bagaimana pemohon ini apabila berjaya boleh meneruskan kegiatan perancangan seni yang berkaitan. Dan tentu sekali berlaku pemantauan yang ketat (pemantauan rapi) bagaimana geran itu apabila kita salurkan, dibelanjakan oleh pemohonan yang berjaya. Jadi geran ini bertujuan lebih kepada untuk menampung sumber kewangan yang tidak mencukupi oleh satu-satu permohonan. Dia tidak secara total (yang disebutkan secara zerrobeach pada pemohon maknanya dalam erti kata lain pemohon sudah/mesti mempunyai modal berbayar dengan presentif yang sekian-sekian.
Geran hanyalah untuk menampung perbelanjaan yang tidak mencukupi. Itulah yang dimaksudkan dengan geran. Jadi maknanya penggiat seni visual yang berjaya memohon mendapatkan geran ini adalah mereka-mereka yang sudah beroperasi didalam masyarakat dan bagi meneruskan mereka memerlukan modal tambahan. Itulah yang dimaksudkan dengan penyaluran geran. Maksimum permohonan adalah sebanyak RM 2 juta dan tertakluk kepada asas-asas pertimbangan oleh jawatankuasa, jadi memohon RM 2 juta tidak semestinya mendapat RM 2 juta, jadi kebiasaannya ditapis dan ada juga pemohonan yang tidak berjayapun. Ada juga permohonan yang perlu membuat presentation semula berdasarkan kepada faktor-faktor tertentu. Jadi maknanya kekuatan satu-satu permohonan tertakluk kepada bagaimana mereka menyediakan kertas cadangan tadi. Setakat ini jarang yang berjaya mendapat full amount (jarang). Kebiasaannya mereka mendapat 2/3 daripada amaun. Ataupun, kadang-kadang lebih rendah daripada itu, dia tertakluk kepada kekuatan, justifikasi nasional dan pertimbangan jawatankuasa. Dasar Industri Kreatif Negara, geran lebih kepada membantu usahawan-usahawan yang disebutkan tadi.
Jadi agensi yakni Lembaga Pembangunan Seni Visual Negara boleh bertindak sebagai penasihat dan pemohon sendiri perlu mendapatkan borang-borang yang sepatutnya melalui saluran website KPKK, perlu mematuhi arahan pengisian borang. Dan selepas itu, segala kemuskilan mereka boleh merujuk dan berbincang dengan pihak Balai. Sebagai pihak yang berkecuali dalam perkara ini tetapi bertindak sebagai penasihat. Itu memang berlaku dimana terdapat pemohon-pemohon yang datang berbincang dengan cara macammana untuk mereka memohon. Kerana kebanyakan memohon adalah permohonan yang pertama kali dan geran ini adalah pertama kali diwujudkan. Jadi apabila pertama kali tentulah banyak perkara-perkara yang meraka ingin tahu bagi memperlengkapkan borang tadi. Jadi barangkali sekiranya geran ini diteruskan pada masa-masa akan datang. Pemohon yang gagal mendapatkan geran ini boleh memohon semula dan apabila mereka memohon semula dengan pengalaman yang sudah ada tentulah memudah mereka mengisi, memahami konteks geran itu sendiri. Dan dipihak Balai sebenarnya boleh memohon, boleh tetapi permohonan itu hendaklah untuk kepentingan penggiat seni visual. Boleh memohon. Tetapi yang dipohon itu adalah projek yang digerakkan atau dilaksanakan oleh Balai tetapi peserta ataupun penyertaannya adalah komuniti seni visual itu sendiri. Boleh…boleh dibuat begitu, walau bagaimanapun, priority adalah kepada pengusaha-pengusaha seni yang memohon. Dengan khidmat nasihat daripada pihak Balai.

Bersambung......