Isnin, 23 Disember 2013

Singapore Biennale 2013: Co-Curators Workshop II& III




Oleh: Faizal Sidik


Faizal Sidik (2014), 'Singapore Biennale 2013: Co-Curators Workshop II & III', SENIKINI #21, Balai Seni Lukis Negara, Kuala Lumpur.
Pengenalan
Mengkurator adalah aktiviti yang menghubungkan objek, imej, proses, manusia, lokasi, sejarah dan wacana dalam ruang sebenar. Pada penulisan bertajuk‘Singapore Biennale 2013: Curatorial Team Workshop I’ yang telah diterbitkan di Senikini pada edisi yang #19 saya membuat ulasan mengenai latar belakang, tema, perlantikan kurator, model cadangan karya dan lokasi. Penulisan ini pula akan membawa dua lagi siriwokshop atau bengkel kurator antarabangsa sebelum pembinaan Singapore Biennale 2013 yang diadakan pada 23 Oktober sehingga 16 Februari 2014. Singapore Biennale 2013 Co-Curators Workshop II yang diadakan pada 28 Januari hingga 1 Feb 2013 di Glass Hall, Singapore Art Museum adalah kesinambungan daripada siri wokshop yang pertama bertujuan untuk melihat cadangan karya yang diperolehi dengan dua kaedah pemerolehan yang diguna pakai iaitu melalui ‘open call’ atau pemerolehan terbuka dan juga cadangan co curator atau kurator bersama yang dijemput

Mengkurator Asia Tenggara
Cadangan ‘open call’ bolehlah bermaksud bahawa jemputan secara terbuka kepada artis untuk menghantar karya mereka melalui iklan yang dipromosikan oleh penganjur menerusi media cetak dan juga media elektronik terutamanya laman web dan media sosial. Menerusi cadangan kurator pula adalah kurator yang dilantik akan mencadangkan karya-karya yang mereka anggap berpotensi untuk diketengahkan menerusi pertemuan dan lawatan ke studio artis. Apa yang menariknya menerusi cara ini adalah pusat seni atau ‘art center’ yang dikatakan menjadi nadi perkembangan seni bagi setiap negara kurator-kurator bukan  lagi menjadi keutamaan pemilihan kurator namun ia lebih kepada bernafas serantau. 

T.K. Sabapathy bersama 27 co-curators Singapore Biennale 2013

Model ini dipraktikan cuba dalam melihat aktiviti seni bukan sahaja berkembang di pusat bandaran sahaja yang dijana oleh kegiatan ekonomi, politik dan sosial malah masih wujud dalam istilah yang dikatakan ‘periphery’ atau terletak dikawasan pinggiran dengan menyeluruh dan kolektif. Dalam perihal ini misalnya negara Vietnam yang jika dikaji sejarahnya selepas Perang IndoChina menentang Perancis dan dibawah jajahan Jepun mengalami perang saudara yang dikenali Perang Vietnam  diantara Vietnam Utara oleh Vietcong yang beraliran Marxist disokong ketenteraan oleh Soviet Union  menentang Vietnam Selatan dibelakangi oleh Amerika Syarikat yang dimenangi oleh pihak utara yang kemudiannya bergabung pada 1976 dengan dengan nama Republik Sosialis Vietnam dibahagikan kepada dua kurator iaitu Tran Luong di Hanoi dan Nguyen Nhu Huy di Ho Chi Minh yang kini merupakan ibu negara yang terletak di selatan negara itu. Manakala itu Filipina yang mempunyai banyak kepulauan diwakili oleh empat wakil kurator iaitu Kawayan de Guia di Baguio City dan Claro Ramirez di Manila dalam melihat pulau yang terbesar di Filipina iaitu Luzon dibahagian utara. Charlie Co yang berpengkalan di Bacolod City iaitu di Western Visayas akan melihat di kawasan tengah iaitu di Barat Filipina manakala Abraham Garcia, Jr. Yang berasal dari Davao akan melihat artis di kepulauan selatan Filipina iaitu Mindanao.

Bagi Indonesia terdapat dua pusat utama pergerakan seni lukis di sana yang utama iaitu Jakarta yang diwakili oleh Mia Maria dan Aminuddin T.H Siregar atau yang lebih dikenali sebagai ‘Ucok’ yang berpusat di Bandung. Kurator bersama Angkrit Ajchariyasophon yang bertapak di Chiang Rai, Thailand akan menyelaras di kawasan utara manakala Ark Fongsmut yang bertapak di Bangkok akan membuat pemerhatian sekitar selatan negara itu. Bagi Malaysia diwakili oleh Faizal Sidik yang tinggal dan bekerja di Kuala Lumpur akan membuat penyelidikan artis-artis di Semenanjung Malaysia dan Yee I-Lann yang berasal dari Kota Kinabalu membuat penelitian artis di kepulauan Borneo di Sabah, Brunei dan Sarawak. Sementara itu setiap negara Asia Tenggara yang lain seperti Myanmar oleh Aye Ko dari Yangon, Misouda Heuangsoukkhousn dari ibunegara Laos iaitu Vientiane dan Erin Gleeson yang berpusat di Berlin dan Phnom Penh untuk Cambodia. Kumpulan sebelas orangkurator Singapura pula sebagai hos akan bersama berada di dalam setiap negara-negara Asia Tenggara sendiri selain enam daripadanya akan melihat artis Singapura.

Kuratorial dalam ertikata yang lebih jauh lagi, mengendalikan satu kaedah yang mengambil seni sebagai satu titik mula, namun situasinya berkaitan dengan konteks tertentu, masa, dan persoalan yang mencabar status quo. Dalam SB 2013 Co-Curators Workshop II  ini beberapa saringan yang telah dilakukan. Pertama semua kurator terlibat untuk melihat semua karya yang telah dihantar melalui ‘open call’  untuk membuat penelitian samada cadangan karya tersebut berkualiti dan mempunyai potensi untuk diangkat menerusi tema ‘If The World Changed’ . Sejumlah 700 penyertaan cadangan karya telah diterima oleh penganjur yang datangnya bukan sahaja dari negara Asia Tenggara malah dari Asia Timur, Asia Barat, Asia Selatan dan daripada calonartis Antarabangsa. Antara artis Malaysia yang turut berada didalam senarai pencalonan ini ialah Tan Chin Kuan, Eng Hwee Chu dan Suhaimi Fadzir. 

Daripada peringkat ini hanya penyertaan yang disenarai pendek akan dibentang dan dipersembahkan  bersama-sama dengan cadangan kurator bersama setiap negara. Sudah tentu Singapura sebagai negara penganjur mempunyai cadangan penyertaan yang terbesar samada yang menghantar melalui penyertaan terbuka atau pilihan artis yang diwakili oleh kurator bersama yang terdiri daripada Tan Boon Hui, Joyce Toh, David Chew, Seng Yu Jin, Tay Swee Lin, Tamares Goh dan Charmaine Toh. Semasa sesi ini, apa yang menarik adalah apabila kurator membuat persembahan artis-artis mereka menerusi slid kurator dari negara lain boleh memberi pandangan atau membuat kritikan terhadap karya yang dipersembahkan Sungguhpun nama-nama artis yang telah disenaraipendek dalam peringkat ini hanya beberapa nama sahaja disahkan turut sertanamun tiada keputusan yang muktamad yang dicapai kerana sesama kurator  bercadang untuk melihat karya dengan lebih jelas lagi melalui kerja lapangan dengan melakukan perjalanan penyelidikan, lawatan studio dan temubual dengan artis terbabit untuk dibawa sekali lagi direpresentasikan diwokshop yang seterusnya.

Singapore Biennale 2013 Co-Curators Workshop III iaitu yang terakhir diadakan selang dua bulan, wokshop selama tiga hari iaitu pada 3 hingga 5 April ditempat yang sama bukan sahaja bertujuan untuk mencapai kata sepakat dalam memilih karya artis tetapi juga adalah perancangan akhir dalam membina struktur pameran seperti sub-themeatau tema-tema kecil yang sesuai diletakkan dalam satu kumpulan. Pada wokshop kali ini kurator bersama bukan lagi bergerak mengikut negara masing-masing tetapi mereka bekerja secara kolektif bersama 27 kurator sesama mereka dalam membuat eksperimentasi pemetaan karya menerusi tema-tema tertentu, selain itu lawatan ke lokasi akhir pameran juga dilakukan dan seterusnya  membuat perletakan karya akhir menerusi pelan lantai.

Walaupun perbincangan melalui kesepakatan yang dicapai melalui pertemuan melalui woksop yang diadakan telah berakhir, namun kerja-kerja kuratorial dan pengurusan dari segi membuat perhubungan dengan artis yang terpilih tetap berjalan. Enam bulan sebelum tarikh pembukaan adalah masa yang terlalu kritikal oleh penganjur dan kurator dari segi pembahagian dana untuk penghasilan karya oleh artis, penginsuranan, logistik daripada studio ke lokasi, dan juga pemasangan karya yang mencabar terutamanya yang bersaiz rasaksa.

Penutup
 Mengkurator Asia Tenggara adalah seperti menjadi jurucakap kepada cara pandang artis kontemporari terhadap rantau ini. Ini adalah bermaksud bagaimana mereka melihat Asia Tenggara itu dari sudut kaca mata estetik dan artistik terutamanya mereka yang lahir disini namun tidak pernah mendapat pendedahan secara global. Medan ini adalah baik untuk kurator dan artis menyebarluaskan perkongsian kekayaan budaya yang dimiliki serantau. Mengkurator kini bukan lagi pekerjaan rutin di galeri dan muzium malah ia melangkaui dari itu dalam meletakkan pameran, penganjuran acara, siri program tayang dan lain-lain. 












Tiada ulasan:

Catat Ulasan